|
|
Kan man lita på grammatikböcker?
Exemplet modala hjälpverb
Marika Lagervall, doktorand i nordiska språk
Grammatikböcker är något som alla som studerar språk,
vare sig det är det egna språket eller ett främmande, kommer
i kontakt med och har mer eller mindre god nytta av. Ofta använder
man grammatikboken tillsammans med lexikonet som en källa till hur
ett språk fungerar och man förväntar sig därmed, att
det man läser i dessa böcker ska stämma väl överens
med det språk som folk i allmänhet använder. På samma
sätt använder jag själv grammatikböcker i mitt avhandlingsarbete
för att kunna beskriva det faktiska språkbruket och för
att kunna jämföra olika språk.
I detta arbete använder jag flera olika grammatikböcker
på varje språk och har till min förvåning upptäckt,
att den sanning om språket man förväntar sig att finna där
kan se ut på ganska olika sätt, och kan skifta avsevärt
även mellan grammatik-böcker som behandlar samma språk och
som tillkommit ungefär samtidigt. Det är inte bara det att olika
författare formulerar sig på olika sätt för att uttrycka
ungefär samma sak, de tar också ofta upp helt olika argument
och lägger vikten på helt olika saker. Vid en jämförelse
kan man därför bli ganska förvirrad. Det är svårt
att veta om skillnaderna beror på olika åsikter om hur språket
ser ut och bör beskrivas, eller om någon har mer rätt om
de andra. Kan man få en bild av det faktiska språkbruket om man
lägger ihop den enes argument med den andres, eller bör man alltid
utgå från att det senaste verket är det mest tillförlitliga?
Och kan man överhuvudtaget lita på grammatikböcker?
I det följande ska jag visa hur skillnaderna mellan
olika svenska grammatikböcker kan se ut, och vilken verklighet som
ligger bakom, med hjälp av exemplet modala hjälpverb. Denna verbkategori
undersöker jag själv i min avhandling och den verkar särskilt
svårförklarad att döma av de iakttagelser jag gjort i mitt
eget arbete. Som jämförelsematerial har jag valt ut tio svenska
grammatikböcker som getts ut de senaste trettio åren, från
Ljung/Ohlanders Allmän grammatik från 1971 (som många tidigare
studenter i svenska är bekanta med) till Svenska Akademiens grammatik
(i fort-sättningen kallad SAG) från 1999. Nio av de här
böckerna är relativt kort-fattade enbandsverk, medan SAG är
ett tjockt verk på fyra band. Om-fånget ger naturligtvis SAG
helt andra möjligheter att ge tydliga och utförliga för-klaringar
och det är därför också intressant att se om SAG:s
författare lyckas bättre med att förklara de modala hjälpverben
än de andra författarna gör.
Vad är egentligen modala hjälpverb?
Innan vi börjar själva jämförelsen kan det vara av
ett visst intresse att få en liten aning om vad modala hjälpverb
egentligen är för något. Även en person som inte är
så insatt i den svenska grammatiken ska kunna läsa dessa böcker
och få en aning om vad det handlar om utan en alltför noggrann
detaljläsning, och man kan därför förvänta sig
att varje grammatikbok ska innehålla en relativt kortfattad inledande
förklaring. Det gör också de flesta av dem, t.ex.:
”Till de vanligaste modala hjälpverben i svenskan räknas vilja, kunna, böra, låta, få, må, måste, lär, skola. Dessa verb har gemensamt att de uttrycker talarens attityd till eller bedömning av det han säger. (Ljung/Ohlander 1971:102)” [min kurs. o. fetstil]
”Bland de modala hjälpverben i svenskan är de viktigaste måste, kunna, få, lär, böra, skola. De uttrycker alla ’modala’ begrepp som nödvändighet, möjlighet, förmåga. (Dahl 1982:64)” [min fetstil]
”Till de modala hjälpverben räknas epistemiska, deontiska, potentionella och intentionella hjälpverb. Mellan hjälpverb och huvudverb med liknande betydelse går ingen skarp gräns. Vissa av de nedan nämnda verben är typiska hjälpverb, andra har färre hjälpverbsegenskaper (om hjälpverbsegenskaper se Vb paragraf 29). (SAG IV 1999:282)” [min fetstil]
Av dessa citat kan man utläsa att de modala hjälpverben framför
allt utmärks av att de har speciella betydelser som ofta uttrycker
talarens attityd och begrepp som t.ex. nödvändig-het och möjlighet.
Av SAG får vi också veta att verben kan vara av olika typer,
och längre ner i texten förklaras att indel-ningen är gjord
efter dessa speciella betydelser. Mycket kort kan sägas att de vanligaste
modala betydelser som typerna omfattar är nödvändighet, sanno-likhet,
möjlighet, förmåga, avsikt och vilja.
Även om man kan ana att de olika författarna
här pratar om samma sak har de formulerat sig påfallande olika.
Utan kunskap om vad modala betydelser innebär är det inte lätt
att se att ”talarens attityd till det sagda” innebär att talaren uttrycker
om det sagda är nödvändigt, möjligt etc. Det blir inte
heller mindre förvirrande av att de modala hjälpverb som räknas
upp i två av citaten inte är exakt desamma, även de flesta
finns med i båda citaten.
Jämförelse mellan tio svenska grammatikböcker
Dessa korta förklaringar ger en vink om vad modala hjälpverb
är för något, men för att få reda på mer
detaljer och för att få en förklaring till skillnaderna
i beskrivningarna ovan går vi vidare in i texten. Här skiljer
det sig ganska mycket i hur utförliga författarna är och
vad de väljer att lägga vikten på. Några av dem går
djupare in på verbens modala betydelse, medan andra i stället
beskriver de typiska egenskaper som verben har och som bara kort nämndes
av SAG i inledningarna ovan. Två av dem, Collinder och Dahl, tar bara
upp betydels-erna. Hur dessa kan beskrivas har jag redan tagit upp och en
jämförelse med alla tio grammatikböckerna ger inte så
mycket mer. Det enda anmärknings-värda är att SAG, till skillnad
från de andra, använder termerna epistemisk, deontisk, potentionell
och intentionell för att beskriva verbens betydelse. SAG:s text är
också utförligare och ger mer detaljinforma-tion, men är
ganska svår att ta till sig om man inte redan är bekant med dessa
termer.
De modala hjälpverbens egenskaper
Betydligt större och mer svårförklarade är skillnaderna
mellan beskriv-ningarna av verbens egenskaper. Nästan alla grammatikböckerna
omnämner flera viktiga sådana, men det varierar ganska mycket
vilka som tas med, även om några egenskaper förekommer oftare
än andra. Det varierar också, förvirrande nog, om dessa egenskaper
anses vara utmärkande för just modala hjälpverb eller för
hjälpverb i allmänhet. Detta märkliga förhållande
kan illustreras av följande citat där de två egenskaperna
att verben inte följs av infinitivmärket att och att de har en
avvikande böjning och ofta saknar former (reducerad morfologi) tas upp
för att definiera olika saker.
”Efter modala hjälpverb sätter man aldrig ut att framför infinitiven av det andra verbet. [...] Dessa hjälpverb bildar presens utan ändelse. Samma hjälp-verb kan ha flera olika betydelser. (Holm & Nylund 1979:114) [min fetstil]
”De viktigaste kriterierna som brukar användas för att urskilja en verbkedja som hjälpverb plus huvudverb är att hjälpverbskandidaterna huvudsakligen har grammatisk (temporal eller modal) betydelse, eventuellt också reducerad morfologi och att huvudverbskandidaten inte kan styras av infinitivmärket att. (Jörgensen & Svensson 1992:74)” [min fetstil]
Om båda dessa ska kunna ha rätt måste det vara så
att åtminstone vissa av egenskaperna är utmärkande för
alla sorters hjälpverb, därmed också de modala, och att
det inte främst är genom egenskaperna man skiljer de modala hjälpverben
från andra hjälpverb. Det måste dock anses vara en brist
att ingen av dem nämner något av detta. Den enda grammatikbok
jag har tittat på som ger någon slags förklaring är
SAG, som nämner att de modala hjälpverben har fler hjälpverbsegenskaper
än många andra slags hjälpverb. Dock verkar temporala hjälpverb,
dvs. verben hava, skola och komma att, ha fler egen-skaper än de modala.
Det verkar alltså som att hjälpverb kan ha egenskaperna i högre
eller lägre grad och att de modala utmärker sig genom att ha dem
i mycket hög grad.
De två ovannämnda egenskaperna, att verben
har avvikande böjning och aldrig följs av infinitivmärket
att, är de som förekommer oftast om man tittar på alla tio
grammatikböckerna, men det finns också en rad andra som förekommer
i en eller flera. I översikten nedan kan man få bild av vilka
egenskaper som nämns och vilka var och en av böckerna tar upp.
Observera att det viktiga är själva jämförelsen och inte
egenskaperna som sådana.
Tabell 1: Översikt över de modala hjälpverbens formella
egenskaper
Egenskaper L /O Thor.
Lh. Coll. Lb. H&L
H&N Dahl J&S
SAG
ej vanl. tempusbet. x
x
subjektsautonomt
x*
inte ensamt predik. x*
ingen annan best. än verbfrasen x*
x*
tar huvudv. i infin. x
x x**
kan stå före ha x
ha kan utelämnas
x*
ej upprepn. m. göra
x*
oregelbunden böjn. x
x
x (x)* x*
former saknas
(x)* x*
inga passivformer
x*
x*
följs inte av att x x*
x* x*
x x* x*
* = Gäller alla typiska hjälpverb mer eller mindre.
** = Gäller alla hjälpverb utom temporalt ha och passivbildande
vara och bli(va).
( ) = J&S skriver ”eventuellt också reducerad morfologi” [min
fetstil]
Grammatikböckerna bakom förkortningarna:
Ljung/Ohlander: Allmän grammatik 1971, Thorell: Svensk grammatik 1973,
Lindholm: Svensk grammatik 1974, Collinder: Svensk språklära
1974, Lindberg: Beskrivande svensk grammatik 1976, Holm & Larsson: Svenska
meningar 1976, Holm & Nylund: Deskriptiv svensk grammatik 1979, Dahl:
Grammatik 1982, Jörgensen & Svensson: Nusvensk grammatik 1986-87,
Teleman, Hellberg & Andersson: Svenska Akademiens grammatik 1999.
Skillnaderna är, som synes, påfallande stora och här skiljer
sig varje grammatikbok från de andra i vilka egenskaper som tas upp.
SAG tar upp flest, men inte ens här nämns alla. Vissa av böckerna
nämner helt olika egenskaper, och jämför man dem, t.ex. Lindholms
och Lindbergs, är det inte lätt att se att de i själva verket
beskriver samma sak.
Uppräkning av modala hjälpverb i grammatikböckerna
En annan sak som är av stort intresse att jämföra är
vilka modala hjälpverb som de olika grammatik-böckerna räknar
upp, och även här är det påfallande stora skillnader.
Visserligen finns det, som synes i översikten nedan, en stor grupp
som förekommer överallt, eller nästan överallt, men
det finns också några verb som bara nämns i en grammatikbok,
t.ex. månde (Collinder). Det finns också en del avgränsningsproblem
mot andra typer av hjälpverb och många av författarna nämner
en rad andra verb som ligger på gränsen till att räknas
med. Bland dessa kan främst nämnas behöva, bruka och börja
som nämns i Ljung/Ohlander, Holm & Nylund och Jörgensen &
Svensson. Det finns också några verb som räknas som modala
i vissa grammatikböcker och som ”modalliknande” i andra, t.ex. få
och låta (”modalliknande” i Holm & Nylund). I översikten nedan
har jag dock begränsat mig till de verb som explicit omnämns som
modala, med undantag för Jörgensen & Svensson som bara räknar
upp typiska hjälpverb utan att avgränsa vilka av dem som är
modala. Som förklaring bör också nämnas att verben
torde och måtte både kan omnämnas som preteritumformer
till verben töra och må, och som självständiga verb
och därför har jag satt dem på olika rader i listan nedan.
Verbet tör nämns bara i de två äldsta grammatikböckerna
och kan väl anses mer eller mindre försvunnet ur svenskan i dag.
Det bör också påpekas att ingen av grammatikböckerna
säger sig ha en fullständig lista.
Tabell 2: Översikt över modala hjälpverb
L/O 71 Thor. 73 Lh. 74
Coll. 74 Lb. 76 H&L 76
H&N 79 Dahl 82 J&S 86
SAG 99
* **
böra böra böra
böra böra böra
böra böra böra
böra
få få få
få få
få få
få
ha att
komma
kunna kunna kunna
kunna kunna kunna
kunna kunna kunna
kunna
låta låta
låta
lär lär lära
lär lär
lär lär(a) lär
må må må
må må
må må
må
måtte måtte
måtte
måtte
månde
måste måste måste
måste måste
måste måste måste
måste
skola skola skola
skola skola skola
skola skola skola
skola
tycks
tör tör
torde torde
torde
torde torde
vilja vilja vilja
vilja vilja
vilja vilja
* = Jörgensen & Svensson avgränsar inte modala hjälpverb
från andra hjälpverb.
** = epistemiska modalverb med i princip alla hjälpverbsegenskaperna
De verb som förekommer i flest grammatikböcker är böra,
kunna och skola, följt av måste, få, lär och må
som förekommer nästan överallt. Även om vi räknar
med att en eller flera av grammatikböckerna kan ha fel på någon
punkt bör vi riskfritt kunna räkna dessa verb som de centrala
modala hjälpverben.
Modala hjälpverb i verkligheten
Det återstår då bara att förklara varför beskrivningarna
ser ut som de gör och varför de skiljer sig så mycket från
varandra, och detta ska jag försöka göra genom att visa hur
det beskrivningarna av några egenskaper stämmer överens
med det faktiska språkbruket. För att få tydligast resultat
har jag valt de två egenskaper som förekommer i flest böcker,
dvs. oregel-bunden böjning och oförmåga att kunna följas
av infinitivmärket att.
Verbens böjning har jag undersökt genom att
titta på ursprung och utveckling i etymologiska ordböcker för
alla verb som grammatikböckerna nämner. Vi kan här utgå
från Holm & Nylund (1979), som menar att verben böra, kunna,
lär, måste, må, skola, vilja och torde alla bildar presens
utan ändelse. Detta visar sig vara en sanning med viss modifikation.
Verben måste och torde har inga presensändelser av det enkla
skälet att de inte har några presensformer överhuvudtaget.
Verbet måste är inlånat från det tyska müsste
i denna form och presensformen till torde, dvs. tör, har i princip
helt försvunnit ur svenskan. Visserligen används dessa former
med presens-betydelse, men historiskt sett är de gamla preteritum-
eller imperfektformer. Vidare kan böjningen av verben bör och
lär förklaras mycket enkelt med att verb med stamslut på
-r vanligen inte har någon presensändelse, därför att
den assimileras, dvs. smälter samman, med stamslutet, dvs. lärer
blir lär. Det finns även en rad huvudverb som böjs på
detta sätt, t.ex. störa och svära. Det är egentligen
bara verben kunna, må, skola och vilja som verkligen saknar presensändelser.
I deras fall beror det på spår av en gammal böjningskategori
där presensformerna saknade de vanliga presensändelserna. Även
verbet månde, som Collinder nämner, hör hit, men är
i dag ganska ovanligt.
Den andra egenskapen, avsaknaden av infinitivmärket,
undersökte jag genom sökningar i Språkbankens PAROLE-korpus
(19 miljoner ord). Här har jag begränsat mig till aktiva former
på verben (utan s-former, dvs. tycks kom inte med här), och sökt
på alla hjälpverb som kan förekomma utan infinitiv-märke
och på frekvensen med och utan att hos varje verb. Det visade sig
då att verben placerar sig på en glidande skala från verb
som nästan enbart förekommer med infinitiv-märke till verb
som aldrig gör det. Totalt gav sökningarna 76 verb, om man räknar
bort de allra ovanligaste (under 5 belägg), och av dessa kan 14 enbart
förekomma utan infinitivmärke, medan de andra gör det i högre
eller lägre grad. Vissa verb är t.o.m. vanliga både med och
utan, t.ex. verbet glömma. De modala verb som nämns i grammatik-böckerna
återfinns alla bland de verb som alltid, eller nästan alltid,
förekommer utan att (minst 99 %). Detta är de inte ensamma om,
men av de övriga verb som enbart förekommer utan infinitivmärke
brukar de flesta räknas som modalliknande, t.ex. behöva och bruka
som flera av grammatik-böckerna nämnde. Dessa verb skiljer sig
dock från de modala på andra sätt, t.ex. genom att ha regelbunden
böjning och att även kunna ha andra betydelser än modala.
Slutsatser
Av jämförelsen mellan de tio olika grammatikböckerna och
de egenskaper jag undersökt närmare är det tydligt att det
finns uppenbara brister i hur kategorin modala hjälpverb framställs.
Till att börja med uttrycker grammatikförfattarna sig ofta väl
vagt, t.ex. när de säger att verben har ”modal” betydelse eller
påstår att verben saknar presensändelse och däri även
räknar med verb som helt saknar presensform. Man kan också konstatera
att de typiska egenskap-erna har olika omfång och detta måste
man ta hänsyn till när man använder dem för att definiera
verben. Några av dem gäller t.ex. bara en mindre grupp av de
modala hjälpverben (t.ex. avsaknad av presensändelse), medan andra
(t.ex. utelämnandet av infinitivmärket) även gäller
en rad andra hjälp--verb, som inte räknas med av de citerade författarna
annat än som verb som liknar de modala. Att både modala hjälpverb
och hjälpverb i allmänhet beskrivs med samma egenskaper är
därmed inte så konstigt, men ganska onyanserat eftersom olika
slags hjälpverb har olika egenskaper i olika hög grad.
Om man bortser från att något för många
verb räknades in bland de som saknar presensändelse kan man egentligen
inte säga att någon har mer rätt eller fel än någon
annan, och inte heller att någon är bättre eller sämre.
SAG är utan tvivel den mest utförliga och dessutom den nyaste,
men har den nackdelen att innehållet presenteras på ett sådant
sätt att man behöver ganska ordentliga förkunskaper för
att kunna ta till sig innehållet redan vid första läsningen.
De övriga är lättare att ta till sig, och ger enklare förklaringar,
men är ofta väl vaga och kortfattade i sina beskrivningar.
Kan man då lita på grammatikböcker?
Svar: Ja. Man kan inte säga att någon av de undersökta böckerna
har fel, men det är heller ingen som säger hela sanningen. Oavsett
vad det är man vill veta av en grammatikbok bör man därför
hålla i minnet att språkliga fenomen kan vara svåra att
beskriva och att man inte ska förvänta sig en enkel och kortfattad,
men samtidigt heltäckande förklaring. För egen del hoppas
jag kunna bidra med att åtminstone förtydliga beskrivningen av
de modala hjälpverben.